Εκτύπωση

Κατά το σχολικό έτος 2014-2015 το Α΄ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού εκπόνησε με συνδρομή της Υπηρεσίας Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων των Σχολείων της Φ.Ε. πρόγραμμα με θέμα «Παράνομη διακίνηση πολιτισμικών αγαθών: Κλοπή της Ιστορίας». Τη δουλειά τους σχετικά με το επίκαιρο και ιδιαίτερα ευαίσθητο για την ελληνική πραγματικότητα θέμα της αρχαιοκαπηλίας παρουσίασαν μαθητές και μαθήτριες του Σχολείου σε ημερίδα στην Στοά του Βιβλίου στις 15/5/2015.

001

Video 1

Στην ημερίδα προήδρευσαν ο καθηγητής Β. Λαμπρινουδάκης, μέλος του Δ.Σ. της Φ.Ε. και η δρ Λίνα Μενδώνη, κύρια ερευνήτρια του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, πρώην Γ. Γ. του ΥΠ.ΠΟ. (από το 2019 Υπουργός Πολιτισμού). Την επιλογή του θέματος προκάλεσαν η κατά τα τελευταία χρόνια δυναμική αντίδραση της Ελληνικής Πολιτείας, αλλά και του πνευματικού κόσμου παγκοσμίως, εναντίον της παράνομης διακίνησης πολιτισμικών αγαθών, και ιδιαίτερα, η υπογραφή το 2011 Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδος και Η.Π.Α για την αποτροπή της παράνομης διακίνησης ελληνικών αρχαιοτήτων στην Αμερική, η έκθεση με τίτλο “Η Κλοπή της Ιστορίας” που οργάνωσε στην Αθήνα και διακίνησε στο εξωτερικό το Ίδρυμα Ελληνικού Πολιτισμού (2007-2009) [εικ.2, Vid.1], με την οποία ευαισθητοποιήθηκε το διεθνές κοινό για την ανυπολόγιστη πολιτιστική ζημία από την αρχαιοκαπηλία και το Διεθνές Συνέδριο Εμπειρογνωμόνων για τον επαναπατρισμό πολιτιστικών αγαθών που διοργάνωσε το Ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού το 2013 στην Αθήνα και την Ολυμπία.

002

Εικόνα 2

 Με εξαιρετικά τεκμηριωμένες ομιλίες συνοδευόμενες από το σχετικό εποπτικό υλικό, αλλά και με καλαίσθητα poster [εικ.3-4], οι μαθητές /τριες ανέλυσαν τη έννοια του μνημείου ως φορέα συλλογικής μνήμης και διαχρονικής εμπειρίας του ανθρώπου, άρα βασικού στοιχείου της ταυτότητάς του, τις πολλαπλές αξίες τις οποίες αντιπροσωπεύουν τα μνημεία, τα αίτια, την ιστορία και τους τρόπους της κλοπής, παράνομης κατοχής, διακίνησης και εμπορίας μνημείων, και την ανυπολόγιστη κοινωνική ζημία που προκαλείται από την απογύμνωση των μνημείων από το ιστορικό τους περιεχόμενο λόγω των μεθόδων της αρχαιοκαπηλίας.

003

Εικόνα 3

004

Εικόνα 4

Παράλληλα έδωσαν ένα πανόραμα του πλήθους των μνημείων τα οποία έφυγαν κατά καιρούς παράνομα από την Ελλάδα και κοσμούν σήμερα μουσεία και συλλογές του εξωτερικού, επιμένοντας αναλυτικότερα στα γλυπτά του Παρθενώνα και στους ξενιτεμένους εκκλησιαστικούς θησαυρούς της Κύπρου [Vid.2].

Video 2

Παρουσίασαν επίσης τη νομοθεσία και τις διεθνείς συμβάσεις για την αντιμετώπιση του φαινομένου, καθώς και τους επαναπατρισμούς αρχαιοτήτων από το εξωτερικό που πρόσφατα πραγματοποιούνται και δείχνουν ότι η κινητοποίηση κατά της παράνομης διακίνησής τους αποδίδει καρπούς. Ιδιαίτερα ενδιαφέρον μέρος της ημερίδας ήταν ο ρητορικός αγώνας (debate) μεταξύ μαθητών με θέμα «Πρέπει να επιστραφούν τα μάρμαρα του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο στην Ελλάδα;» [Vid.3].

Video 3

Οι μαθητές / τριες εργάσθηκαν με την καθοδήγηση της διευθύντριας του Σχολείου Αμαλίας Μαυροειδή [Vid.4] και των καθηγητών / τριών Παναγιώτη Ανδριόπουλου, Δημήτρη Μπαλτά, Νέλλης Παππά, Ζωής Πετρολιάγκη, Θεανούς Σοφικίτου και Βασιλικής Τσιράκη. Οι προεδρεύοντες στην ημερίδα συνεχάρησαν τους συντελεστές του προγράμματος, τους μαθητές και τους δασκάλους τους, για την πρωτοβουλία τους και την άρτια εκτέλεσή της. Ο κ. Λαμπρινουδάκης [Vid.5] τόνισε ότι η δουλειά που παρουσιάσθηκε αποτελεί δείγμα της παιδείας η οποία παρέχεται σε βάθος, έκταση και ποιότητα στα Αρσάκεια σχολεία. Η κ. Μενδώνη [Vid.6] , παλαιά αρσακειάδα, δήλωσε ότι θεωρεί εξαιρετική τύχη ότι φοίτησε στα σχολεία αυτά, τα οποία παρείχαν και συνεχίζουν, όπως διαπίστωσε, να παρέχουν ιδιαίτερα υψηλή ποιοτική εκπαίδευση. Επισήμανε δε ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα αποτέλεσε ψυχαγωγία για τους μαθητές με την αρχαία έννοια, δηλαδή αγωγή της ψυχής τους, ώστε βιωματικά να συνειδητοποιήσουν την ιστορική μνήμη που εκπέμπουν τα μνημεία, την ανυπολόγιστη αξία της για τη ζωή μας και το νόημα της επιταγής του συντάγματος της Ελληνικής Πολιτείας, ότι η προστασία των μνημείων είναι «υποχρέωση και δικαίωμα του καθενός» μας,