img module cultural

Στα Αρσάκεια-Τοσίτσεια Σχολεία της Εκάλης δημιουργήθηκε με την συνδρομή της Υπηρεσίας Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Πολιτιστικών Δραστηριοτήτων Εργαστήριο Ιστορίας και Τέχνης για την ενίσχυση του μαθήματος της ιστορίας με παράλληλες βιωματικές δράσεις. Το Εργαστήριο αποτελεί πρωτοποριακή εφαρμογή των σύγχρονων εκπαιδευτικών απόψεων, σύμφωνα με τις οποίες οι μαθητές προσλαμβάνουν καλύτερα το παρελθόν όταν έχουν τη δυνατότητα να αγγίξουν τα αντικείμενα που έρχονται από αυτό, πράγμα που δεν μπορούν να κάμουν στα μουσεία.


Το εργαστήριο περιλαμβάνει 7 εκμαγεία γλυπτών αντιπροσωπευτικών της εξέλιξης της αρχαίας ελληνικής τέχνης και κοσμοθεωρίας και ένα αντίγραφο πήλινης οινοχόης του 8ου π.Χ. αι., πάνω στην οποία είναι χαραγμένη η πρώτη επιγραφή με ελληνικά γράμματα. Όλα τα εκθέματα είναι δωρεές προς τη Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία και αποκτήθηκαν με τη συμβολή του Βασίλη Λαμπρινουδάκη, καθηγητή Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και μέλους του Δ.Σ. της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας.
Το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων (ΤΑΠ) του Υπουργείου Πολιτισμού δώρισε τα έξη εκμαγεία γλυπτών, ενώ το έβδομο και την οινοχόη το ζεύγος Βασίλη και Καλλιόπης Λαμπρινουδάκη. Τα εκθέματα συνοδεύονται από επεξηγηματικό εποπτικό υλικό, συντεταγμένο από τους εκπαιδευτικούς των σχολείων. Το υλικό αυτό αποτελείται από μια “ιστορική γραμμή” που αποτυπώνει διαδοχικά με εικόνες και σύντομα κείμενα τα σημαντικότερα γεγονότα από την αρχαιότητα μέχρι τη σύγχρονη εποχή και από πίνακες που δείχνουν την ανάπτυξη της αρχαίας τέχνης από την κυκλαδική (3η π.Χ. χιλιετία) έως την ελληνιστική περίοδο (3ος-1ος π.Χ. αι.).
Στο εργαστήριο οι μαθητές μελετούν με την καθοδήγηση των δασκάλων τους από κοντά τα έργα τέχνης και τα συνδέουν με τα ιστορικά γεγονότα της εποχής τους, έχοντας τη δυνατότητα να τα περιεργάζονται από κοντά και να τα αγγίζουν, καθώς η σύγχρονη μουσειοπαιδαγωγική υπογραμμίζει τη σημασία που έχει η αφή για την οικείωση τής τέχνης και της ιστορικότητάς της από το παιδί. Εντάσσουν δηλαδή με τη βοήθεια των έργων συγκεκριμένα ιστορικά γεγονότα στη γραμμή τού χρόνου, και οπτικοποιούν τη διαδοχή και τη διάρκεια των ιστορικών περιόδων. Με αυτόν τον τρόπο επιχειρείται να εμπεδώσουν οι μαθητές όσα διδάσκονται στο μάθημα τής Ιστορίας, καθώς έχει διαπιστωθεί ότι τα παιδιά αυτής τής ηλικίας αδυνατούν να αντιληφθούν κυρίως την έννοια τού χρόνου αλλά και τού τόπου σε σχέση με τα ιστορικά γεγονότα. όπως η προϊστορία και η ιστορία, η χρονική απόσταση τής σύγχρονης εποχής από τα προ Χριστού έτη, οι τρόποι χρονολόγησης προ Χριστού και μετά Χριστόν, η ιστορική πορεία τής Δύσης κατά την εποχή τής Τουρκοκρατίας κ.ά. Τα εκθέματα αυτά αποτελούν, παράλληλα, και πηγή έμπνευσης για την ανάπτυξη τής καλλιτεχνικής έκφρασης και τής δημιουργικής γραφής, αλλά και αφορμή για τη μελέτη των αναλογιών στη γλυπτική στο πλαίσιο τής καλλιέργειας τής μαθηματικής σκέψης.