img module cultural

Πολλές φορές συναντούμε στους μύθους των αρχαίων Ελλήνων μηχανικές κατασκευές οι οποίες θυμίζουν σύγχρονα τεχνολογικά επιτεύγματα και ενέπνευσαν τον σύχρονο κινηματογράφο. Υπάρχουν όμως και κατασκευές, ιστορικά καταγεγραμμένες, οι οποίες υπήρξαν τα πρωτότυπα και πρότυπα, των αντίστοιχων σύγχρονων.

Ο άνθρωπος παρατηρούσε τα αστέρια ήδη από την προϊστορία, όπως φαίνεται και από τα αρχαιολογικά δεδομένα. Ο Κλαύδιος Πτολεμαίος τον 2ο αι. μ.Χ. κατέγραψε για πρώτη φορά τους έως τότε γνωστούς αστερισμούς με τα μυθικής προέλευσης ονόματα που τους είχαν δοθεί. Ποιοι είναι οι μύθοι οι οποίοι ενέπνευσαν τους αρχαίους Έλληνες για την ονοματοδοσία των αστερισμών; Πώς σχετίζονται με τους ίδιους τους αστερισμούς;

Οι σημαντικές γεωμορφολογικές και κλιματολογικές αλλαγές στην περιοχή του σημερινού ελλαδικού - αιγαιακού χώρου κατά το τέλος του Πλειστόκαινου, επηρέασαν την ανάπτυξη του ανθρώπου και οδήγησαν στα πρώτα αρχαιολογικά δεδομένα στη χώρα μας.

«Τραγουδώ την Άρτεμη τη χρυσόβελη και πολυθόρυβη,

τη σεβαστή παρθένα, την ελαφοτοξεύτρια, που ρίχνει τα βέλη της,

τη δίδυμη αδελφή του χρυσόσπαθου Απόλλωνα,

Τι σχέση μπορεί να έχει μια πολύχρωμη και πολυόροφη τούρτα με τις ανασκαφές και τα αρχαία ευρήματα;

Ποιος να είναι άραγε αυτός ο επιβλητικός γενειοφόρος άνδρας και τι να κρατούσε στο χέρι του; Το μυστικό του πιθανότατα θα μείνει κρυμμένο για πάντα στη θάλασσα του Αρτεμισίου όπου και βρέθηκε.

Τί ονομάζουμε θέατρο στην αρχαία Ελλάδα και γιατί; Έχει σχέση με τη σύγχρονη έννοια του θεάτρου;

Από την εμφάνισή του ακόμα, ο άνθρωπος έδειξε ότι θέλει να αποτυπώσει αυτά που βρίσκονται γύρω του, στο μυαλό του, στην ψυχή του.

«Δόξα τῷ Θεῷ τῷ καταξιώσαντί με τοιοῦτον ἔργον ἐπιτελέσαι. Νενίκηκά σε, Σολομών!»

(«Δοξάζω τον Θεό, ο οποίος με αξίωσε να ολοκληρώσω αυτό το έργο. Σολομώντα σε νίκησα!»)

Αυτά ήταν τα λόγια του Ιουστινιανού στις 27 Δεκεμβρίου 537, βλέποντας την Αγία Σοφία ολοκληρωμένη, σύμφωνα με την παράδοση.

Θεμέλιο της διατροφής των αρχαίων Ελλήνων αποτελεί η «Μεσογειακή τριάδα»: Σιτάρι και δημητριακά, κρασί και ελαιόλαδο.

Ένα μωρό γεννιέται κάπου στην αρχαία Αθήνα και φέρνει μεγάλη χαρά στην οικογένειά του. Τι συμβαίνει γύρω του τις πρώτες ημέρες της ζωής του; Πώς μεγαλώνει και πώς προετοιμάζεται για την ενήλικη ζωή του; Έχει άραγε κάποιο ζωάκι για συντροφιά;

Το Σχολικό Δίκτυο Πολιτισμού πραγματοποιεί εκπαιδευτικό πολιτιστικό πρόγραμμα με θέμα: "Η δομή και η λειτουργία του Δημοκρατικού μας πολιτεύματος, καθώς και οι ρίζες του στον διαχρονικό Ελληνικό Πολιτισμό", πλέον αποτελείται από 10 σχολεία ανά την επικράτεια.

Το Γενικό Λύκειο Μούδρου Λήμνου, έχει ενταχθεί στο Δίκτυο Σχολείων, τα οποία έχουν αναλάβει να αναδείξουν τους πολιτειακούς θεσμούς από την Αρχαιότητα έως σήμερα.

Μετά από αίτημα της κ. Αφροδίτης Χατζόγλου, εκπαιδευτικού του Ιnternational School of Athens, στην Εποπτεία των Αρσακείων-Τοσιτσείων Σχολείων, την Πέμπτη 13 Οκτωβρίου 2022, η Υπηρεσία Πολιτιστικών Προγραμμάτων και Δραστηριοτήτων των Σχολείων της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας φιλοξένησε, στα Αρσάκεια-Τοσίτσεια Σχολεία Εκάλης, μαθήτριες του προγράμματος International Baccalaureate του Skagerak International School της Νορβηγίας, για να πραγματοποιήσουν ένα μάθημα ανασκαφής.

Κατά το σχολικό έτος 2021-2022, μαθητές/τριες της Β΄ τάξης του Αρσακείου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της συμμετοχής τους στο πρόγραμμα «Υιοθεσία αρχαίων θεάτρων - Μαθητές ξεναγούν μαθητές στα αρχαία θέατρα», το οποίο διοργανώνει το σωματείο «Διάζωμα», υιοθέτησαν το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου.

Μετά την παρουσίαση του Διεθνούς Δικτύου Ασκληπιείων1 από την κ. Λαμπρινουδάκη, Υπεύθυνη της Υπηρεσίας Εκπαιδευτικών και Πολιτιστικών Προγραμμάτων των Σχολείων της Φ.Ε., στους εκπαιδευτικούς των Αρσακείων Σχολείων, το Α’  Αρσάκειο  Λύκειο Ψυχικού αποφάσισε να συμμετάσχει με άλλα έξι σχολεία2 σε σχετικό Σχολικό  Δίκτυο Πολιτισμού3. Με τα σχολεία αυτά προχωρεί σε συνεργασία για τη μελέτη, την ανάδειξη και στην παρουσίαση στη Διεθνή Σχολική  Κοινότητα του μοναδικού στον κόσμο  Ασκληπιείου της Επιδαύρου4, όπου γεννήθηκε από την  3η π.Χ. χιλιετία πρώτα η μαγική και μετά η επιστημονική ιατρική.

Σκοπός του διαρκούς διαθεματικού προγράμματος «Άυλη – Υλική Πολιτισμική Κληρονομιά» είναι η κατανόηση των εννοιών και της σημασίας των δύο ειδών πολιτισμικής κληρονομιάς, ελληνικής και παγκόσμιας. Στο πλαίσιο του προγράμματος χρησιμοποιούνται το κείμενο του ισχύοντος νόμου “Για την προστασία των Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς”, το βιβλίο του καθηγητή Β. Λαμπρινουδάκη Εισαγωγή στη διαχείριση μνημείων της πολιτισμικής κληρονομιάς. Πανεπιστημιακές παραδόσεις, Αθήνα 2006 και ένα τρέχον σχετικό επίκαιρο πολιτισμικό γεγονός (βλ. Η έκθεση στο Παρίσι Φασιανός-Navarre και η Έκθεση στην Αθήνα Αλέκος Φασιανός-Βαγγέλης Χρόνης ).

Κατά τα έτη 2016-2017 οι μαθητές του Β΄ Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού δημιούργησαν με συμμετοχή στη δράση «Μαθητική Εικονική Επιχείρηση», που πραγματοποιεί στα σχολεία το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων, την Εικονική Πολιτιστική Επιχείρηση “EPEIKON” με την οποία παρήγαγαν το προϊόν APPOLLO (APP = APPlication APOLLON), το οποίο είναι συνδυασμός εφαρμογής κινητών τηλεφώνων με συσκευή προβολής εικονικής πραγματικότητας. Η εφαρμογή εμπεριέχει ακριβή μοντελοποίηση του ναού του Επικούριου Απόλλωνα….

Στις 9 Οκτωβρίου 2018 μαθητές και μαθήτριες του B΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Λυκείου Εκάλης παρουσίασαν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών την ηλεκτρονική εφαρμογή Silk Road Stories (Ιστορήματα του Δρόμου του Μεταξιού), που δημιούργησαν με την καθηγήτριά τους κ. Ελένη Ιωάννου στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων (ΣΕΝ/JA Greece). Στην εφαρμογή αυτή αναδεικνύεται η επίδραση που άσκησε ο Ελληνικός πολιτισμός στις χώρες του Δρόμου του Μεταξιού. Χαρακτηριστικό είναι το μέρος της εφαρμογής που αναφέρεται στα ελληνιστικά κράτη της Ανατολής.